Vida
A setze anys s’inicià en la fotografia amb temes rurals locals. Apotecari de professió, a partir del 1953 rodà una sèrie de curts documentals sobre oficis artesanals, com Esclops d’artesania (Un ofici que desapareix) (1954); Un rajoler (1956, millor guió en 9,5 mm en el Festival de Sant Sebastià 1958) –el més elaborat– i Càntirs negres (1977).
Formà part del Grup de Cinema Amateur de l’AFC des del 1954 i del col·lectiu Amics del Cinema (1954-55). Sense deixar mai la fotografia, continuà rodant documentals, com ara El Pelegrí de Tossa (1957) i La processó de Santa Cristina (1957), aquest amb Joan Capdevila i algunes imatges del 1930 d’Ignasi Salvans.
També s’endinsà en l’experimentació amb Exp. nº 1 (primer premi de cinema abstracte en el Festival Internacional de Cinema de Sant Sebastià), Exp. nº 2 (1959) i Exp. nº 3 (1959), a la manera de Norman McLaren, i intervingué directament i aleatòria sobre la pròpia pel·lícula (ratllar i pintar), amb músiques sincopades adients. Realitzà també Metamorfosis, d’animació amb formes de plastilina; i films d’art sobre l’escultor Domènec Fita, Llausor (1968); Ceràmica d’en Fita 1957-1975 (1975) i Fita escultor (1978).
La seva àmplia filmografia es veié recompensada amb força guardons significatius i les noves tecnologies li permeteren de continuar experimentant amb les imatges fixes o en moviment. A la dècada del 1970 investigà sobre la macro i la microfotografia científica i experimental i exposà els resultats obtinguts: Del purisme fotogràfic als mètodes alternatius (Galeria ExpoArt, Girona 1987). És autor de “Notes sobre el cinema” i “El cinema d’avantguarda” (Tosquija, núm. 34, 1995, p. 21-29) i “Aproximació a l’ús etnogràfic de la fotografia i el cinema” (La imatge i la recerca històrica. Ponències i comunicacions. Ajuntament de Girona 1996, p. 176-185).
Durant l’any 2004, Girona i Vilobí d’Onyar l’homenatjaren amb la publicació de la monografia Puigvert, 65 anys d’imatges i muntaren quatre exposicions amb projeccions. El 2018 publicà Vilobí d’Onyar. Imatges i memòria. El pas entre el segle XX i XXI d’un poble rural.
Altres films
1953 Vilobí d’Onyar, un poble que treballa (curtmetratge documental).
1954 Marinada i El Rossinyol (2 CM, versions fílmiques de les dues cançons); Cop d’ull a Girona (La ciutat, el mercat i la Devesa) (curtmetratge documental).
1958 Suro (curtmetratge documental); Hivern (Història d’un feix de llenya) (curtmetratge documental).
1961 D’Eva a Maria [La iconografia del claustre de la catedral de Girona] (curtmetratge documental).
1977 Festa Major de Vilobí (curtmetratge documental).
1978 Històries naturals (curtmetratge documental).
1981 Al llarg de l’any (curtmetratge documental).
1999 Transhumància Vilobí-Matagalls (curtmetratge documental).
2000 Imatges singulars del Beatus de Girona (curtmetratge documental, vídeo).
2001 Obra de l’any 2000 de Domènec Fita (curtmetratge documental, vídeo).
Bibliografia
- “Els nostres cineastes: Joaquim Puigvert i Pastells”, Cinema. Rescat, núm. 14, 2003, p. 37-38.
- Gerion: “El cine y el amor a la tierra”, Los Sitios, 23.02. 1958.
- Miralles, F.: Fita escultura-dibuix / Puigvert foto-cinema. Galeria Massanet, L’Escala 1973. [Catàleg.]
- Soler, J.: “Joaquim Puigvert i Pastells, apotecari de Vilobí”, Presència, núm. 659, 1984, p. 5-9; “Joaquim Puigvert i Pastells”, El Punt, 13.02.1993.