pedagogia de la música

f
Música

Ciència i art d’ensenyar la música.

Data ja de la Grècia clàssica, on la música era estudiada juntament amb altres disciplines. La pedagogia musical tenia, en la cultura grega, dos aspectes molt diferenciats: l’ensenyament teòric purament especulatiu i la interpretació, que era apresa mitjançant la imitació d’instrumentistes o cantants. A l’Edat Mitjana els principis teòrics de la música formaven una de les quatre parts del quadrivi. Els intèrprets eren formats a les capelles musicals d’esglésies o monestirs. Eren iniciats com a escolans, més tard com a cantors o instrumentistes i alguns com a mestres de capella, que molt sovint foren també compositors. A Itàlia ja hi hagué escoles especialitzades en l’ensenyament als segles XVII i XVIII, però a la resta d’Europa els conservatoris no aparegueren fins al principi del segle XIX, sovint amb caràcter nacional o municipal. A llur costat sorgiren també escoles o acadèmies privades. Modernament s’imparteix també una formació musical inclosa en els programes de l’ensenyament públic als diferents nivells.

Bibliografia
Complement bibliogràfic
  1. Borguñó i Pla, Manuel: La música, el cant i l’escola: orientacions, Conservatori de Música de Sabadell, Secció d´Educació Musical; Llibreria Bastinos, Barcelona 1933
  2. Borguñó i Pla, Manuel: Un vacío en la cultura musical: pequeña historia de un error internacional que todavía puede ser corregido, Imp. Católica, Santa Cruz de Tenerife 1956
  3. Llongueras i Badia, Joan: Educació musical, conferencia donada el dia 3 de març de 1907, Tip. Vives, Sabadell 1907
  4. Tort i Daniel, Jascint E.: La ensenyansa musical y las societats corals, Imp. de Henrich y Cia., Barcelona 1894
  5. López-Chávarri i Marco, Eduard: Les escoles populars de música, L’Avenç, Barcelona 1906
  6. Segarra i Malla, Ireneu: El meu llibre de música: primer grau, Publicacions de l’Abadia de Montserrat, Barcelona 1984, ...1992
  7. Segarra i Malla, Ireneu: El meu llibre de música: segon grau, Publicacions de l’Abadia de Montserrat, Barcelona 1981, ...1991
  8. Font i Romagosa, Joan: Sistema musical numérico con método dodecasílabo de solfeo, Clivis Publicacions, Barcelona 1989
  9. Zamacois i Soler, Joaquim: Temas de pedagogía musical, Ediciones Quiroga, Madrid 1981
  10. Oliver, Jordi: Sensibilización auditiva: experiencia realizada en el Centro Piloto Experimental "Font d’en Fargas", Instituto de Ciencias de la Educación, Barcelona 1973
  11. Llongueras i Badia, Joan: L’educació musical dels infants en l’escola primària, Publicació de la "Revista Musical Catalana"; Imp. Atenas, Barcelona 1931
  12. Òdena, Pepa; Figueras, Pilar: L’educació musical a la llar d’infants, Onda, Barcelona 1979
  13. Llongueras i Badia, Joan: El ritmo en la educación y formación general de la infancia, Editorial Labor, Barcelona 1942
  14. Andreu i Pons, Benet: Método seguro para aprender bien la música y el canto, dedicado a la juventud, M.Parpal, Mahon 1870
  15. Amorós i Sirvent, Amanci: Teoria general del solfeo, razonada en forma de dialogo, ilustrada con profusión de ejemplos y con un programa teorico de esta asignatura, Imp. de Manuel Alufre, Valencia 1896?
  16. Abreu, Avel.lí; Serra, Pere; Zamacois i Soler, Joaquim: Teoría perteneciente a la asignatura teoría-solfeo: primer curso, Conservatorio del Liceo; S.Blasi, Barcelona 19--?
  17. Abreu, Avel.lí; Serra, Pere; Zamacois i Soler, Joaquim: Teoría perteneciente a la asignatura teoría-solfeo: segundo curso, Conservatorio del Liceo; S.Blasi, Barcelona 19--?
  18. Abreu, Avel.lí; Serra, Pere; Zamacois i Soler, Joaquim: Teoría perteneciente a la asignatura teoría-solfeo: cuarto curso, Conservatorio del Liceo; S.Blasi, Barcelona 19--?
  19. Abreu, Avel.lí; Serra, Pere; Zamacois i Soler, Joaquim: Teoría perteneciente a la asignatura teoría-solfeo: quinto curso, Conservatorio del Liceo, Barcelona ?, ...1989
  20. Abreu, Avel.lí; Serra, Pere; Zamacois i Soler, Joaquim: Teoría perteneciente a la asignatura teoría-solfeo: sexto curso, Conservatorio del Liceo, Barcelona ?, ...1989
  21. Amorós i Sirvent, Amanci: Elementos de solfeo, Valencia 1901
  22. Amorós i Sirvent, Amanci: Lecciones manuscritas graduadas: segundo curso de solfeo, Casa Dotésio, Valencia 1910
  23. Gedalge, André: Ensenyament de la música per l’educació metòdica de l’oïda: solfeig, Boileau, Barcelona
  24. Abreu, Avel.lí; Serra, Pere; Zamacois i Soler, Joaquim: Solfeo: curso 1º, Conservatorio del Liceo, Barcelona
  25. Abreu, Avel.lí; Serra, Pere; Zamacois i Soler, Joaquim: Solfeo: curso 3º, Conservatorio del Liceo, Barcelona
  26. Abreu, Avel.lí; Serra, Pere; Zamacois i Soler, Joaquim: Solfeo perteneciente a la asignatura teoría-solfeo: cuarto curso, Boileau, Barcelona 19--?
  27. Abreu, Avel.lí; Serra, Pere; Zamacois i Soler, Joaquim: Solfeo perteneciente a la asignatura teoría-solfeo: quinto curso, Boileau, Barcelona 19--?
  28. Abreu, Avel.lí; Serra, Pere; Zamacois i Soler, Joaquim: Solfeo perteneciente a la asignatura teoría-solfeo: sexto curso, Boileau, Barcelona 19--?
  29. Abreu, Avel.lí; Serra, Pere; Zamacois i Soler, Joaquim: Solfeig: curs 2n, Conservatori del Liceu, Barcelona
  30. Amorós i Sirvent, Amanci: Nociones teóricas de solfeo: 1er curso, Tip. moderna Miguel Gimeno, Valencia ?, 1911, 1913
  31. Amorós i Sirvent, Amanci: Nociones teóricas de solfeo: 2º curso, Miguel Gimeno, Valencia 1908
  32. Amorós i Sirvent, Amanci: Nociones teóricas de solfeo: 3er curso, Miguel Gimeno, València 1909
  33. Reguart i Mestre, Salvador Maria: Nuevo sistema musical: tratado elemental de música, ó sea, nuevo método para aprender la música figurada ó canto profano, Imp. y Lib. de D. Juan Oliveres, Barcelona 1848
  34. Segarra i Malla, Ireneu: El meu llibre de música, Publicacions de l’Abadia de Montserrat, Barcelona 1975
  35. Barberà, J.: Fisiología é higiene de la voz: lecciones pronunciadas en el Conservatorio de Música de Valencia durante el curso de 1894-95, Imp. de Manuel Alufre, Valencia 1896
  36. Bardají, Antón: Moderno método para bateria de baile, Canciones del mundo, Barcelona
  37. Segarra i Malla, Ireneu: El meu llibre de música: tercer grau, Publicacions de l’Abadia de Montserrat, Barcelona 1981, ...1989
  38. Segarra i Malla, Ireneu: El meu llibre de música: cinquè grau, Publicacions de l’Abadia de Montserrat, Barcelona 1986
  39. Segarra i Malla, Ireneu: El meu llibre de música: sisè grau, Publicacions de l’Abadia de Montserrat, Barcelona 1989
  40. Segarra i Malla, Ireneu: El meu llibre de música: setè grau, Publicacions de l’Abadia de Montserrat, Barcelona 1993
  41. Segarra i Malla, Ireneu: El meu llibre de música: vuitè grau, Publicacions de l’Abadia de Montserrat, Barcelona 1993
  42. Segarra i Malla, Ireneu; Riera i Subirachs, Santi: Llenguatge musical, grau elemental: iniciació, Publicacions de l’Abadia de Montserrat, Montserrat 1993
  43. Segarra i Malla, Ireneu; Riera i Subirachs, Santi: Llenguatge musical, grau elemental: tercer curs, Publicacions de l’Abadia de Montserrat, Montserrat 1995
  44. Segarra i Malla, Ireneu: 40 fitxes, complement d'"El meu llibre de música", Publicacions de l’Abadia de Montserrat, Barcelona 1976
  45. Segarra i Malla, Ireneu: 30 fitxes, complement d'"El meu llibre de música": segon grau, Publicacions de l’Abadia de Montserrat, Barcelona 1981
  46. Segarra i Malla, Ireneu: 27 fitxes, complement d'"El meu llibre de música": tercer grau, Publicacions de l’Abadia de Montserrat, Barcelona 1984
  47. Segarra i Malla, Ireneu: 30 fitxes, complement d'"El meu llibre de música": quart grau, Publicacions de l’Abadia de Montserrat, Barcelona 1985
  48. Segarra i Malla, Ireneu: La voix du petit chanteur: cours de chant selon la méthode de la Maîtrise de Montserrat, Éditions Musicales de la Schola Cantorum, Paris 1974
  49. Segarra i Malla, Ireneu; Riera i Subirachs, Santi: Llenguatge musical, grau elemental: primer curs, Publicacions de l’Abadia de Montserrat, Montserrat 1993
  50. Segarra i Malla, Ireneu; Baucells, Josep; Jorba, Pepita: Llenguatge musical, harmonia: grau mitjà 1, Publicacions de l’Abadia de Montserrat, Montserrat 1996
  51. Bàguena i Soler, Josep Vicent: El laboratorio de la música, Conservatorio Superior de Música de Valencia, Valencia 1980
  52. Segarra i Malla, Ireneu; Riera i Subirachs, Santi: Llenguatge musical, grau elemental: quart curs, Publicacions de l’Abadia de Montserrat, Montserrat 1996
  53. Fuentes Hernández, Pilar; Cervera i Borràs, Joan: Pedagogía y didáctica para músicos, Piles, Editorial de Música, Valencia 1989
  54. Borguñó i Pla, Manuel: Exposición de las ideas y discusiones... de la Asamblea Nacional de Música Sagrada Escolar y Popular, Instituto Musical de Pedagogía, Santa Cruz de Tenerife 1963
  55. Giménez i Morell, Maria Teresa; Casademont, Enrica; Antón, Montserrat: Música, plàstica i psicomotricitat, cicle inicial: recursos per al mestre, Onda, Barcelona 1983
  56. Giménez i Morell, Maria Teresa; Casademont, Enrica; Antón, Montserrat: Música, plástica y psicomotricidad, ciclo inicial: recursos para el maestro, Onda, Barcelona 1986
  57. Castellà, M. Carme: Coloraines: el llibre de música, Garbí; Fundació Pere Vergés, Esplugues de Llobregat 1984
  58. ICE de la Universitat Politècnica de Catalunya; Arnaus, Maria Àngels; [et al.]: La música a l’escola, Generalitat de Catalunya, Departament d’Ensenyament, Barcelona 1983, ...1988
  59. Sauret i Gastó, Enric: Pregunta i resposta: elements principals per entendre i escriure música, Centre d’Estudis Comarcals de la Vall d’Àger, Lleida 196-?, 1986
  60. Úbeda i Comas, Joan: Lèxic musical: els noms de la música, Oikos-tau, Barcelona, Vilassar de Mar 1998
  61. Àrea de música: currículum educació secundària obligatòria, Generalitat de Catalunya, Departament d’Ensenyament, Barcelona 1993
  62. Maideu i Puig, Joaquim: Música, societat i educació: recull d’escrits i al.locucions sobre educació musical, música tradicional, Amalgama Edicions, Berga 1997
  63. Riera, Ticià: Pedagogia de la història de la música, Clivis Publicacions, Barcelona 1986
  64. Segarra i Malla, Ireneu: El meu llibre de música: quart grau, Publicacions de l’Abadia de Montserrat, Barcelona 1984
  65. Segarra i Malla, Ireneu; Riera i Subirachs, Santi: Llenguatge musical, grau elemental: segon curs, Publicacions de l’Abadia de Montserrat, Barcelona 1994
  66. Pujol i Subirà, Maria Antònia: La evaluación del área de música, Octaedro, Barcelona 1997
  67. Pujol i Subirà, Maria Antònia: L’avaluació de l’àrea de música, Eumo Editorial, Vic 1995
  68. Prova específica d’accés als ensenyaments musicals de grau mitjà: propostes i orientacions, Generalitat de Catalunya, Departament d’Ensenyament, Barcelona 1994
  69. Jornada sobre Cultura Musical i Educació 1987, organitzat per les Sectorials d’Ensenyament i Cultura de CDC, Pòrtic, Barcelona 1988
  70. Ensenyaments musicals de grau mitjà: currículum, Departament d’Ensenyament, Barcelona 1996-1999
  71. Alsina, Pep: El área de educación musical: propuestas para aplicar en el aula, Editorial Graó, Barcelona 1997
  72. Vancell i Roca, Joan: 4a conferencia dada en la sala doctoral de esta universidad [Escuela Normal Superior de Maestros de Barcelona]: la música y el canto en la educación general y en la escuela, F.Giró, Barcelona 1900
  73. Aymerich, Carme; Aymerich, Maria; Busqué i Barceló, Montserrat: Expresión y arte en la escuela III: La expresión musical; la expresión como auxiliar didáctico, Editorial Teide, Barcelona 1971, ...1981
  74. Ferret i Aguilella, Joan: Acústica musical: síntesis teórica y ejercicios, [el autor], Barcelona 1989
  75. Porta i Navarro, Amparo: La música en las culturas del rock y las fuentes del currículo de educación musical, Universitat de València, Servei de Publicacions, València 1997
  76. Gallart i Ribera, Miquel; Garriga i Albertos, Marta: Aprèn a llegir i escriure música, els autors, Barcelona 1990
  77. Vilar i Torrens, Josep Maria: Recursos per aprendre a escoltar la música, Associació de Mestres Rosa Sensat, Barcelona 1994
  78. Escalas i Llimona, Romà; Galofré i Mora, Francesca; Riera i Pujal, Carles: Audició musical 1: forma i color a la música, Dinsic Publicacions, Barcelona 1993
  79. Alsina, Pep; Sesé, Frederic: La música i la seva evolució: història de la música amb propostes didàctiques i 49 audicions, Editorial Graó, Barcelona 1994
  80. Alsina, Pep; Sesé, Frederic: La música y su evolución: historia de la música con propuestas didácticas y 49 audiciones, Editorial Graó, Barcelona 1994
  81. Bonaventura, Teresa: Contes dels instruments de la música, Publicacions de l’Abadia de Montserrat, Barcelona 1986
  82. Busquets, Francesc; Ordinas, Joan: Curs d’informàtica I: educació musical, Generalitat de Catalunya, Departament d’Ensenyament, Barcelona ?, 1993
  83. Font i Fuster, Rosa: El ritme en l’educació pre-escolar, Edicions Paulines, Madrid, Barcelona 1982
  84. Camps i Soler, Òscar: Teoria musical ilustrada: obra dispuesta espresamente para uso de los colegios, Antonio Romero editor, Madrid 1870?
  85. Carreras i Roure, Joan de Déu: Programas razonados para servir de guía en los exámenes de las clases de música, Imp. de Eleuterio Codolá, La Bisbal 1892
  86. Gelabert i Alart, Concordi: Teoria elemental de la música: per a orfeons i escoles catalanes, Musicografia Wagner, Barcelona ?, 19?
  87. Abreu, Avel.lí; Serra, Pere; Zamacois i Soler, Joaquim: Teoría perteneciente a la asignatura teoría-solfeo: tercer curso, Conservatorio del Liceo; S.Blasi, Barcelona 19--?
  88. Roca i Bisbal, Joan Baptista: Gramática musical, dividida en catorce lecciones: obra utilísima para los que quieran aprender la música, resumen para los que la saben, é introducción para todos los métodos, Imp. de Joaquín Verdaguer, Barcelona 1837
  89. Abreu, Avel.lí; Serra, Pere; Zamacois i Soler, Joaquim: Programa de la asignatura teoría-solfeo: 1er curso, Conservatorio del Liceo; Mariano Galve, Barcelona 19--?
  90. Pérez i Ruiz, Lluïsa: Llenguatge musical: 4t. curs, Casa Beethoven, Barcelona 1995
  91. Giralt Marcé, Concepció: Ejercicios de teoría de la música: cuarto curso, la autora, Barcelona 1985
  92. Giralt Marcé, Concepció: Ejercicios de teoría de la música: segundo curso, la autora, Barcelona 1985
  93. Giralt Marcé, Concepció: Ejercicios de teoría de la música: tercer curso, la autora, Barcelona 1984
  94. Giralt Marcé, Concepció: Ejercicios de teoría de la música: cursos tercero y cuarto, solucionario, la autora, Barcelona 1983
  95. Giralt Marcé, Concepció: Ejercicios de teoría de la música: primer curso, Barcelona 1982
  96. Giralt Marcé, Concepció: Ejercicios de teoría de la música: quinto curso, primera parte, Barcelona 1981
  97. Segarra i Malla, Ireneu; Bofill, Francesc: Juguem cantant, volum 2: 30 cançons corresponents al segon grau d'"El meu llibre de música", Publicacions de l’Abadia de Montserrat, Barcelona 1981, ...1993
  98. Segarra i Malla, Ireneu; Bofill, Francesc; [et al.]: Juguem cantant, volum 1: 50 cançons per a la iniciació musical, Publicacions de l’Abadia de Montserrat, Barcelona 1973, ...1991
  99. Borguñó i Pla, Manuel: La música, los músicos y la educación, Publicaciones del Instituto Musical de Pedagogía Escolar y Popular de Santa Cruz de Tenerife, Santa Cruz de Tenerife 1948
  100. Butts, David Leon: A computer-assisted statistical investigation of selected variables in the solo guitar studies of Fernando Sor: implications for pedagogy and performance, U.M.I., Dissertation Services, Ann Arbor, Michigan 1994
  101. I Jornada d’Intercanvi d’Experiències en Ensenyament dels Instruments Tradicionals, Seminari d’Ensenyament dels Instruments Tradicionals, Mataró 1993
  102. Segarra i Malla, Ireneu: La veu del noi cantor: curs de cant segons el mètode de l’Escolania de Montserrat, aplicable a nois i noies cantaires, Amalgama Edicions, Berga 1997
  103. Barrau i Esplugas, Joan: Método de canto para la voz de soprano, E.Lange, Barcelona? ?, 18--?
  104. Folklore a l’Escola Bressol-II, A.A.P.S.A. Rosa Sensat, Barcelona 1980
  105. Amades i Gelat, Joan; Marín, Imma; Pardo, Olga: El jugar de l’Amades: cultura d’infants, El Mèdol, Tarragona 1996
  106. Moraleda i Pexarchs, Joan Lluís; Soler i Renales, Àngel; [et al.]: El petit pianista 1, Clivis Publicacions; ..., Barcelona 1984, 1991
  107. Llorens i Llatchós, Pere: Procedimientos para la enseñanza literaria y musical de los ciegos en la Exposción Universal de Barcelona. Procédés pour l’enseignement littéraire et musical des aveugles á l’Éxposition Universelle de Barcelone, N.Ramírez y Ca., Barcelona 1888
  108. Curso nacional de pedagogía de la música, Solidaridad Nacional, Falange Española Tradicionalista y de las JONS, Delegación Nacional-Sección Femenina, Servicio de Cultura, 1939?
  109. Reglamento de la Academia de Música de la Casa Provincial de Caridad, de Barcelona, Academia de Música de la Casa Provincial de Caridad, de Barcelona, Barcelona 1894
  110. Alier i Aixalà, Roger: Introducción al mundo de la música: ejercicios prácticos, Ediciones Daimon, Manuel Tamayo, Madrid, Barcelona 1981
  111. Bonet i Vallverdú, Ramon: Nuevo Lecarpentier: método elemental de piano, reformado, aumentado y ordenado, Andrés Vidal y Roger, Barcelona 18--?
  112. Tomàs i Martorell, Ramon M.: Pianíssimo: iniciació al piano. Iniciación al piano. Introduction to the piano. Einführung zum klavier, l’autor, Barcelona 1988
  113. Institut d’Estudis Metropolitans de Barcelona; Baranda Areta, Lucía: Els ensenyaments artístics a la província de Barcelona: situació actual i propostes de futur, cap a un model de vertebració territorial i social, 1998
  114. Inventari d’activitats educatives en el camp de la música i de les arts plàstiques i escèniques en els municipis de la província de Barcelona, Institut d’Estudis Metropolitans de Barcelona, Bellaterra 1997
  115. Ensenyaments musicals elementals: currículum, Departament d’Ensenyament, Barcelona 1994
  116. Coma i Rosell, Maria: Guia de sensibilització musical per a infants de 3, 4 i 5 anys, d’acord amb les noves programacions d’ensenyament musical, Edicions Selectes, Barcelona 1995
  117. Bonal, Maria Dolors; Figueras, Pilar; Sampere, Glòria: Cantar i escoltar: orientació, edat 5-6 anys, Editorial Casals, Barcelona 1985
  118. Oliver, Jordi: Sensibilización auditiva, Universitat, Institut de Ciències de l’Educació, Barcelona 1979
  119. Cateura i Mateu, Maria: Por una educación musical en España: estudio comparativo con otros países, P.P.U., Barcelona 1992
  120. Figueras, Montserrat; Fiol, Marta: Experiència musical amb nens petits: enfoc i realització, Patronat Municipal de Guarderies Infantils de Barcelona, Barcelona 199?
  121. Font i Fuster, Rosa: El ritmo en la educación preescolar, Ediciones Paulinas, Madrid 1983
  122. Font i Fuster, Rosa: Metodología del ritmo musical: historia y vida, Ediciones Paulinas, Madrid 1979
  123. Selfa Lluch, Elena: Cuatro propuestas musicales para el segundo ciclo de primaria, Generalitat Valenciana, Conselleria d’Educació i Ciència, València 1994?
  124. Arnaus, Maria Àngels; Antonés, Eulàlia: Llenguatge musical 1, Diaula, Barcelona 1993
  125. Galofré i Mora, Eulàlia; Galofré i Mora, Francesca: Solfeig 1, Dinsic Publicacions; Editorial M.F., Barcelona 1988, ...1995
  126. Enquesta anàlisi de la formació musical a BUP, Universitat Politècnica de Catalunya, Institut de Ciències de l’Educació, Barcelona 1988
  127. Secundària obligatòria: àrea de música, Direcció General d´Ordenació i Innovació Educativa, València 1990
  128. Borguñó i Pla, Manuel: ¿Ha fracasado la educación musical?, Goya A.G., 1966
  129. Borguñó i Pla, Manuel: Cincuenta años de educación musical, Imp. Católica, Santa Cruz de Tenerife 1959
  130. Borguñó i Pla, Manuel: Comment sauver l’education musicale? Un probleme international. ¿Como salvar la educación musical? Un problema internacional, Santa Cruz de Tenerife 1969
  131. Peris i Polo, Josep Maria: Lecciones graduadas de canto coral para uso de los seminarios institutos religiosos y colegios, Nacional Artes Gráficas, Barcelona ?, ...1942
  132. Borguñó i Pla, Manuel; [et al.]: Educación musical escolar y popular: pedagogía coral, su enseñanza, su técnica, orientaciones, Imp. lib. La Tinerfeña, Santa Cruz de Tenerife 1946?
  133. Borguñó i Pla, Manuel: Triunfo de lo negativo sobre lo positivo en la educación musical escolar, Instituto Musical de Pedagogía, Santa Cruz de Tenerife 1966
  134. Bonet i Armengol, Narcís: Tractat de solfeig, Catalana d’Edicions Musicals, Barcelona 1983
  135. Barceló i Ginard, Bartomeu Joan: Psicología de la conducta musical en el niño, Universitat de les Illes Balears, Palma 1988
  136. Font i Fuster, Rosa; Sancho Castilla, Maria Teresa: Metodología del ritmo musical, Lex Nova, Valladolid 1968, 1972
  137. Font i Fuster, Rosa: Metodología del ritmo musical: el ritmo en la educación preescolar, la autora, Vic 1974
  138. Borguñó i Pla, Manuel: La salvació de la música i dels músics és l’escola primària, Llibreria Catalonia, Barcelona 1931?
  139. Gaspar i Malet, Dolors: La música en la antigua Escuela del Mar, Ediciones Garbí, Barcelona 1954
  140. Borguñó i Pla, Manuel: Quelques remarques sur l’organisation des auditions musicales scolaires: conférence prononcée au Musée Pédagogique à la Conférence Internationale des Auditions Musicales pour la Jeunesse. La musique, la radio et les enfants (rapport), Associació d’Amics de l’Educació Musical, Barcelona 1937
  141. Iniciación musical de los escolares: X ciclo de audiciones organizado por Juventudes Musicales de Barcelona, Juventudes Musicales?, Barcelona 1971
  142. Institut Municipal de Musica de Barcelona: memòria 1990, Ajuntament de Barcelona; Punt i Ratlla Serveis Editorials i de Comunicació, Barcelona 1991
  143. Roig i Ferrer, Maria Teresa: La clave de do: método para el estudio de la clave de do en todas sus posiciones y la clave de fa en 3ª línea, Editorial M.F., El Vendrell 1994
  144. Moraleda i Pexarchs, Joan Lluís; [et al.]: El petit pianista 2, Dinsic Publicacions; Editorial M.F.; Casa Editorial de Música Boileau, Barcelona 1992
  145. Salvat, Joan: Teoría de la música: grado elemental, Musical Emporium, Barcelona
  146. Claparols i Maruñs, Pere Pau: El maestro y discípulo de música: método breve y fácil de elementos generales de música, útiles y necesarios á todos los que quieren aprender este bello arte, arreglados al estilo moderno, con definiciones claras y fundamentales, y copiosidad de ejemplos para mayor ilustracion, Imp. de José Torner, Barcelona 1825
  147. Reguart i Mestre, Salvador Maria: Elementos musicales: método sencillo para aprender exactamente y con facilidad de música, Barcelona 1839
  148. Bonet i Vallverdú, Ramon: Método práctico de música vocal destinado á los colegios de primera y segunda enseñanza, Lit. Bonal-Autof; José Torres, ~ 1865
  149. Camps i Castellví, Manuel: Escuela elemental del noble arte de la música y canto. Con un verdadero método de enseñanza para el pronto conocimiento de los discípulos y descanso de los maestros y el breve conocimiento del canto llano ó gregoriano reformado, y reducido á una sola llave, para el bien y decoro de todo el estado eclesiástico, Imp. de la Viuda é hijos de Gorchs, Barcelona 1834
  150. Galofré i Mora, Eulàlia; Galofré i Mora, Francesca: Lenguaje musical 1, Dinsic Publicacions; Editorial M.F.; Casa Editorial de Música Boileau, Barcelona 1993, 1995
  151. Vilar, Josep Maria: Aspectes curriculars de l’aplicació de la Logse a les escoles de música i conservatoris, Dinsic Publicacions Musicals, Barcelona 1998
  152. Amorós i Sirvent, Amanci: Lecciones manuscritas graduadas, tercer curso de solfeo, Casa Dotésio, Valencia 1914
  153. Abreu, Avel.lí; Serra, Pere; Zamacois i Soler, Joaquim: Solfeo perteneciente a la asignatura teoría-solfeo: segundo curso, Boileau, Barcelona 19--?
  154. Reglamento interior para el régimen y disciplina de las escuelas..., Conservatorio de Música y Declamación del Liceo de S.M. Doña Isabel II; F.Sanchez, Barcelona
  155. Colomé i Rius, Joan: Teoria musical arreglada para los alumnos de 1º 2º 3º y 4º curso de solfeo, J. Cunill, Barcelona 1889
  156. Subirà i Puig, Josep: El niño y la música, Salvat Editores, Barcelona 1958
  157. Llorens i Llatchós, Pere: Nuevo sistema para la instrucción de los ciegos, Imp. de Juan Roger, Barcelona 1857
  158. Llorens i Llatchós, Pere: Método práctico de solfeo para ciegos y sordo-mudos, Barcelona 1872
  159. Llorens i Llatchós, Pere: Método de piano por la "Unión artístico-musical". Para uso de los ciegos, Barcelona 1875
  160. Torras i Bages, Josep: La música educadora del sentiment: carta que escriu als individuus de les associacions corals y musicals de la diócessis lo bisbe de Vich, Impr. de la Viuda de R. Anglada, Vich 1901
  161. Tintorer i Sagarra, Pere: Curso completo de piano. Método teórico-práctico dividido en 2 partes, A.Vidal Roger, Barcelona
  162. Torramorell, Miquel; Clément, Félix: Méthode de musique vocale graduée et concertante: pour apprendre a solfier et chanter à une et plusiers voix avec accompagnement de piano, Paris 1871
  163. Beltran i Fernández, Josep Maria: Método de bajo profundo, Antonio Romero editor, Madrid 1876?
  164. Saldoni i Remendo, Baltasar Simó: Método de solfeo y canto, 18--?
  165. Artigues, Manuel: 51 audicions: aprendre a escoltar la música, Editorial Teide, Barcelona 1983
  166. Artigues, Manuel: 51 audiciones: aprender a escuchar la música, Editorial Teide, Barcelona 1983
  167. Giménez i Morell, Maria Teresa: La música a l’escola: audicions per a primera i segona etapa d’EGB, Edicions 62; Rosa Sensat, Barcelona 1981
  168. Giménez i Morell, Maria Teresa: La música en la escuela: audiciones para primera y segunda etapa de E.G.B., Ediciones Paidós, Barcelona 1984
  169. Beltran i Fernández, Josep Maria: Método completo de saxofon aplicable a los de todos los tonos, Antonio Romero editor, Madrid
  170. Mola i Mateu, Jaime Manuel: Aprendamos música en familia: curso audiovisual destinado a la familia y la juventud, Seráfica, Barcelona 1985
  171. Seguí i Pérez, Salvador: Temas de lenguaje musical, vol. I: Fundamentos teóricos, Piles, Editorial de Música, València 1995
  172. Seguí i Pérez, Salvador: Temas de lenguaje musical, vol. II: Principios pedagógicos, Piles, Editorial de Música, València 1995
  173. Espinosa, France Catherine de: Fryderyk Chopin i l’ensenyament del piano: nous aclariments, Editorial Moll, Palma 1998
  174. Documents de la II Jornada d’Intercanvi d’Experiències en Ensenyament dels Instruments Tradicionals, Seminari d’Ensenyament dels Instruments Tradicionals; Els Garrofers, Mataró 1994
  175. Barceló i Ginard, Bartomeu Joan: El nacimiento de la música en el niño
  176. Llull i Santiago, Joan: Competencias docentes en la didáctica especial de la música, Publicacions de la Universitat Autònoma de Barcelona, Bellaterra 1991
  177. Villar i Borras, Antoni: Extracte i coneixements bàsics del cant coral, l’autor, Barcelona 1993
  178. Farreny, Lluís: Ejercicios progresivos de teoría, curso I, adaptados al programa de estudios vigente en el C.S.M.M.B., Editorial M.F., Barcelona 1986
  179. Farreny, Lluís: Ejercicios progresivos de teoría, curso II, adaptados al programa de estudios vigente en el C.S.M.M.B., Editorial M.F., Barcelona 1987
  180. Tur Mayans, Pio: Reflexiones sobre educación musical: historia del pensamiento filosófico musical, Universitat de Barcelona, Barcelona 1992
  181. Tur Mayans, Pio: La educación musical en su dimensión histórica: filosofía y metodología, Barcelona
  182. Desclot, Miquel; Rifà i Llimona, Fina: Més música, mestre!, La Galera, Barcelona 2001
  183. Caja, Jordi: Actes de les II Jornades de Música, Barcelona 7-8 de desembre de 1998, Institut de Ciències de l’Educació, Universitat de Barcelona, Barcelona 1998
  184. Congrés de música a l’Escola i a les Escoles de Música, Universitat de Barcelona 3, 4 i 5 de juliol de 1997. Llibre d’actes del Congrés organitzat pel Consell Català de la Música i l’Associació Catalana d’Escoles de Música, Consell Català de la Música; ACEM Associació Catalana d’Escoles de Música, Barcelona 1999
  185. Capó i Mesquida, Esteve: Carrers músics: proposta didàctica per l’aprenentatge, Govern Balear, Palma de Mallorca 1992
  186. Riu, Núria: El lenguaje musical: propuestas didácticas para los tres ciclos de primaria, CEAC, Barcelona 2000
  187. Torrent, Jaume: Llenguatge musical: nivell elemental, Boileau, Barcelona 1999
  188. Teixidor i Barceló, Josep de: Catecismo musical por el qual uno solo se puede aprender de nota y de tocar todo instrumento de teclas, Madrid 1804
  189. Teixidor i Barceló, Josep de: Tratado fundamental de la música tanto teórica como práctica, Madrid 1807
  190. Teixidor i Barceló, Josep de: Instrucciones muy particulares para los que se quieran perfeccionar en la composicion, tanto en el sistema antiguo como en el moderno; ya sea apuntes para la obra que queria dar a luz D. Josef Teixidor con el título: Tratado fundamental de la música, 18--?
  191. Lambert i Caminal, Joan Baptista: Teoria de la música, Imp. Casa de Caritat, Barcelona 1919-1922
  192. Teoría elemental de la música, Imp. Marfany, Molins de Rei
  193. Pedrell i Sabaté, Felip; Campano, Tomás: Gramatica musical o manual expositivo de la teoria del solfeo, Tip. Hispano Americana, Barcelona 1883
  194. Pedrell i Sabaté, Felip: Gramática o manual expositivo de la teoría del solfeo al alcance de las madres de familia, profesores de instrucción, y todos los que se dedican á la educacion de la juventud..., Andrés Vidal y Roger; Nicolás Toledo, Barcelona; Madrid 1872
  195. Vendrell i Ibars, Emili: El cant: llibre per al cant i per l’aficionat, Suc. de E.Meseguer, Barcelona 1955
  196. Vendrell i Ibars, Emili: El canto: libro para el canto y para el aficionado, Suc. de E.Meseguer, Barcelona 1955
  197. Viñas i Dordal, Francesc: El arte del canto: datos históricos, consejos y normas para educar la voz, Salvat Editores, Barcelona 1932
  198. Mola i Mateu, Jaime Manuel: Escuela elemental de piano: mecanismo-técnica, estudios y obras, para los cursos Iº, IIº, IIIº y IVº de piano, Instituto Interamericano de Música Sacra, Quito 1969
  199. Tarragó i Pons, Gracià: Método de guitarra por cifras: para aprender a tocar la guitarra sin música, Boileau, Barcelona
  200. Barboza, Ramón; Pedemonte, Víctor M.: Método progresivo de guitarra: cursos preliminar, primero y segundo, Sant Cugat del Vallès 1983
  201. Galofré i Mora, Francesca; Galofré i Mora, Eulàlia: La flauta dolça: mètode d’iniciació per a infants I, Associació de Mestres Rosa Sensat, Barcelona 1984, ...1995
  202. Núñez i Viso, Àngels: Solfeig: preparatori, Escola de Música de Barcelona, Barcelona 1985, 1987
  203. Núñez i Viso, Àngels: Solfeig: primer, Escola de Música de Barcelona, Barcelona 1985, 1987
  204. Núñez i Viso, Àngels: Solfeig: segon, Escola de Música de Barcelona, Barcelona 1985, 1987
  205. Gallart i Ribera, Miquel; Garriga i Albertos, Marta: Aprende a leer y escribir música, Barcelona 1991
  206. Farreny, Lluís: Ejercicios progresivos de teoría, curso IV, adaptados al programa de estudios vigente en el C.S.M.M.B., Editorial M.F., Barcelona 1989
  207. Boliart i Ponsa, Xavier: Resumen de ejercicios teóricos: cuaderno 3, Editorial M.F., Barcelona 1988
  208. Farreny, Lluís: Ejercicios progresivos de teoría, curso III, adaptados al programa de estudios vigente en el C.S.M.M.B., Editorial M.F., Barcelona 1987
  209. Farreny, Lluís: Ejercicios progresivos de teoría, curso V, adaptados al programa de estudios vigente en el C.S.M.M.B., Editorial M.F., Barcelona 1990
  210. Boliart i Ponsa, Xavier: Resumen de ejercicios teóricos: cuaderno 2, Editorial M.F., Barcelona 1987
  211. Pérez i Ruiz, Lluïsa: Exercicis de teoria de la música: preliminar, Casa Beethoven, Barcelona 1986
  212. Pérez i Ruiz, Lluïsa: Exercicis de teoria de la música: primer curs, Casa Beethoven, Barcelona 1985
  213. Pérez i Ruiz, Lluïsa: Exercicis de teoria de la música: segon curs, Casa Beethoven, Barcelona 1985
  214. Pérez i Ruiz, Lluïsa: Exercicis de teoria de la música: tercer curs, Casa Beethoven, Barcelona 1985
  215. Pérez i Ruiz, Lluïsa: Ejercicios de teoría de la música: preliminar, la autora, Barcelona 1984
  216. Pérez i Ruiz, Lluïsa: Ejercicios de teoría de la música: primer curso, la autora, Barcelona 1984
  217. Pérez i Ruiz, Lluïsa: Ejercicios de teoría de la música: segundo curso, la autora, Barcelona 1984
  218. Pérez i Ruiz, Lluïsa: Ejercicios de teoría de la música: tercer curso, la autora, Barcelona 1984
  219. Garrigosa i Massana, Joaquim: L’ensenyament musical a Catalunya, Barcelona 1999
  220. Lips, Helmut: Iniciació a la tècnica vocal: la veu cantada de l’infant i principis d’un treball vocal per als adults, Orfeó Lleidatà, Lleida 1977
  221. Lazón i Rodríguez, Julio: Cançoner: educació primària primer nivell, Centre de Recursos Pedagògics del Montsià, Amposta 1995
  222. Navarro, Míriam: Moixaines i jocs de falda, Associació de Mestres Rosa Sensat, Barcelona 1995
  223. J.S.M.: Nocions de solfeig, 19—?
  224. Llorca, Miquel: Método de solfeo para repentizar en cuatro meses, seguido de una sección teórico-práctica de afinación y emisión de la voz, A.Boileau y Bernasconi, Barcelona 19—?
  225. Sabatés i Estaper, Mateu: Solfeo, curso completo, Rafael Guardia, Barcelona 1888?, ca. 1890
  226. Puig i Capdevila, Bernat Calvó: Método de solfeo ó sea elementos generales para aprender a leer la música, obra útil a los profesores..., Juan Budó, Barcelona 18—?
  227. Vancell i Roca, Joan: El libro de música y canto: tratado de solfeo y cantos escolares, gramática razonada, lectura y escritura musicales simultáneas al alcance de las más pequeñas inteligencias..., Fidel Giró, Barcelona 1902
  228. Villanueva i Sànchez, Glòria: Guitarra, mètode d’iniciació: 1a part, La Mà de Guido, Sabadell 1995
  229. Galofré i Mora, Francesca; Galofré i Mora, Eulàlia: La flauta dulce: método de iniciación para niños, Associació de Mestres Rosa Sensat; Dinsic Publicacions, Barcelona 1996
  230. Galofré i Mora, Francesca; Galofré i Mora, Eulàlia: La flauta dolça: mètode d´iniciació II, A.A.P.S.A. Rosa Sensat, Barcelona 1985, ...1995
  231. Torrescasana, Rafael: El meu violí 1: iniciació, cordes obertes, Clivis Publicacions, Molins de Rei 1994
  232. Cortés Avilés, Pablo; Garcia Morante, Manuel; Martorell i Codina, Maria: Mètode Nícolo d’iniciació al violí, Casa Beethoven, Barcelona 1995
  233. Torrescasana, Rafael: El meu violí 2: primer, segon i tercer dit, Escola Municipal de Música, Ajuntament de Molins de Rei, Molins de Rei 1996
  234. Viladesau i Caner, Ricard: Mètode per a tenora, Tenora, edicions musicals, Barcelona 1996
  235. Farreny, Lluís; García Pérez, J.M.: El acordeón: técnica elemental basada en la nueva programación de la L.O.G.S.E., grado elemental, curso segundo, segundo nivel, Editorial M.F., El Vendrell 1994
  236. Farreny, Lluís; García Pérez, J.M.: El acordeón: técnica elemental basada en la nueva programación de la L.O.G.S.E., grado elemental, curso tercero, tercer nivel, Editorial M.F., El Vendrell 1995
  237. Farreny, Lluís; García Pérez, J.M.: El acordeón: técnica elemental basada en la nueva programación de la L.O.G.S.E., grado elemental, curso primero, primer nivel, Editorial M.F., El Vendrell 1993
  238. Ros i Marbà, Antoni; Suñén, Luis: La música: hablando con Antoni Ros-Marbà, Acento, Madrid 1994
  239. Galofré i Mora, Francesca; Galofré i Mora, Eulàlia: Solfeig 2, Dinsic Publicacions; Editorial M.F., Barcelona 1989
  240. Llàcer i Pla, Francesc: Guía analítica de formas musicales para estudiantes, Real Musical, Villaviciosa de Adán 1982, ...1997
  241. Busqué i Barceló, Montserrat: Virolet Sant Pau: cançons populars tradicionals per a nens de 2 a 5 anys, Publicacions de l’Abadia de Montserrat, Barcelona 19—?, ...1994
  242. Busqué i Barceló, Montserrat: Virolet Sant Pere: cançons populars catalanes per a nens de 2 a 5 anys, Publicacions de l’Abadia de Montserrat, Barcelona 1977, ...1993
  243. Escalas i Llimona, Romà: Mètode escolar per a música de flauta: tècnica preliminar de la flauta dolça soprano, Ediciones Quiroga, Madrid 1974
  244. Galofré i Mora, Francesca; Valls i Fuster, Jordi: Solfeig 3B, Dinsic Publicacions; Editorial M.F., Barcelona 1991
  245. Galofré i Mora, Francesca; Valls i Fuster, Jordi: Solfeig 3A, Dinsic Publicacions; Editorial M.F., Barcelona 1990
  246. Pardàs i Font, Primitiu: Método completo de solfeo, ó sea curso teórico práctico puesto al alcance de todas las inteligencias, Andrés Vidal y Roger, Barcelona 18—?
  247. Lladó i Barceló, Joaquim: Método analítico para el estudio del solfeo, Juan Budó, Barcelona 1860
  248. Puig i Capdevila, Bernat Calvó: Curso completo de solfeo ó elementos teórico-prácticos para aprender á leer la música, La Ausetana, Lit. D. F.Durán y España, editor, Vich 1860
  249. Valls i Galan, Francesc: Mapa armónico práctico, breve resumen de las principales reglas de música, sacado de los mas clásicos authores especulativos y modernos, ilustrado con diferentes exemplares, para la más facil, y segura enseñanza de muchachos, 1742?
  250. Beltran i Fernández, Josep Maria: Método de flauta, Antonio Romero editor, Madrid 1866
  251. Escalas i Llimona, Romà: Flauta dulce soprano (y tenor): técnica básica elemental, Ediciones Quiroga, Madrid, Barcelona 1972
  252. Vallribera i Moliné, Pere: Manual de ejecución pianística y expresión, Ediciones Quiroga, Barcelona 1977, ...1992
  253. Galofré i Mora, Francesca; Gómez Margarit, Josep Ignasi: Lenguaje musical 2, Dinsic Publicacions; Editorial M.F.; Casa Editorial de Música Boileau, Barcelona 1994
  254. Vilar i Torrens, Josep Maria: Audicions musicals: batxillerat, exemple de segon nivell de concreció, Generalitat de Catalunya, Departament d’Ensenyament, Barcelona 1997
  255. Núñez i Viso, Àngels: Solfeig: tercer, Escola de Música de Barcelona, Barcelona 1985, 1988
  256. Academia Granados (Conservatorio libre): reglamento y plan de estudios, J. Benet, Barcelona 1910
  257. Reglamento interior para el régimen de sus clases y enseñanzas, Liceo Filarmónico Dramático Barcelonés de S.M. Doña Isabel II; Imp. Elzeviriana, Barcelona 1912
  258. Climent Palahí, Lluís: Dominó musical Climent, Librería Catalonia, Barcelona
  259. Pecanins i Fàbregas, Joaquim: Primer llibre de la teoria de la musica, Imp. Salvatella y Compañia, Tarrassa 1928
  260. Valero, José: Nuevo método completo de solfeo, Madrid 18—?
  261. Ponsa i Juandó, D.E.: Ejercicios para conseguir una perfecta entonacion en el solfeo, Barcelona 1876
  262. Folklore a l’Escola Bressol, A.A.P.S.A. Rosa Sensat, Barcelona 1980, 1982
  263. Roig Cerveró, Lluís: Unidad didáctica: viola: conocimiento de los golpes de arco básicos, ’detaché y martellé', Conselleria d’Educació i Ciència, Valencia 1995
  264. Zarzo Pitarch, Vicent: Compendio sobre escuelas europeas de trompa, Piles, Editorial de Música, Valencia 1994
  265. Escalas i Llimona, Romà; Galofré i Mora, Francesca; Riera i Pujal, Carles: Audición musical 1: forma y color en la música, Dinsic Publicacions, Barcelona 1994
  266. Escalas i Llimona, Romà; Galofré i Mora, Francesca; Riera i Pujal, Carles: Audició musical 2: forma i color a la música, Dinsic Publicacions, Barcelona 1996
  267. Escalas i Llimona, Romà; Galofré i Mora, Francesca; Riera i Pujal, Carles: Audición musical 2: forma y color en la música, Dinsic Publicacions, Barcelona 1997
  268. Boliart i Ponsa, Xavier: Tècnica bàsica del llenguatge musical: cursos 1 i 2, Editorial M.F., El Vendrell 1993
  269. Boliart i Ponsa, Xavier: Resumen de ejercicios teóricos, cuaderno 1, Editorial M.F., Barcelona 1986
  270. Boliart i Ponsa, Xavier: Ejercicios de dictado: cursos preparatorio y primero: libro del profesor, Catalana d’Edicions Musicals, Barcelona 1988
  271. Boliart i Ponsa, Xavier: Ejercicios de dictado: cursos preparatorio y primero: libro del alumno, Catalana d’Edicions Musicals, Barcelona 1988
  272. Gran Teatre del Liceu: fitxes de treball per als nens de cicle mitjà, Ajuntament de Barcelona, Institut Municipal d’Educació, Barcelona 1986
  273. Cursos de música a Catalunya: estiu 2001, Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, Barcelona 2001
  274. Amades i Gelat, Joan; Marín, Imma; Pardo, Olga: El jugar de l’Amades: cultura d’infants, El Mèdol, Tarragona 1996
  275. Jaques-Dalcroze, Émile: Opinions i comentaris a l’entorn de la gimnastica ritmica: metode d´educació pel ritme del Prof. Dr. E.Jaques Dalcroze, Imp. J.Horta, Barcelona
  276. Pérez i Gascón, Pasqual: Edición manual del método de solfeo y principios de canto aplicables en las escuelas y colegios, Lit de N.Sanchis, Valencia
  277. Vanderspar, Elizabeth: Manual Jacques-Dalcroze: principis i recomanacions per a l’ensenyament de la rítmica, Pilar Llongueres, Barcelona 1990
  278. Gomis i Colomer, Josep Melcior: Méthode de solfège et de chant, Petit, Paris 1825
  279. Beltran i Fernández, Josep Maria: Método completo de cornetin y de fliscorno, con pistones ó cilindros, Antonio Romero editor, Madrid 1862
  280. Molas i Alberich, Santiago; Herrera i Llop, Maria Alba: Baquetes: percussió per a mestres, I.C.E. Universitat de Lleida, Servei de Publicacions, Lleida 1992
  281. Bibiloni i Llabrés, Baltassar: Cançoner de pedagogia musical sobre cançons i refranys de Mallorca, la Caixa; E.Climent, Barcelona 1980
  282. Moliner i Pedrós, Joan: Exercicis i estudis per a flabiol i tamborí, Generalitat de Catalunya, Departament de Cultura. Centre de Promoció de la Cultura Popular i Tradicional Catalana, Barcelona 1999
  283. Badia, Miquel: Flexibilidad, vol. 1: ejercicios de mecanismo y técnica para el estudio del trombón de varas o de pistones, fiscorno bajo, bombardino y tuba, l’autor, Barcelona 1985